Jak podróżować po Rybniku autobusem
Organizatorem komunikacji miejskiej jest:
Miasto Rybnik z siedzibą przy ul. Bolesława Chrobrego 2, 44-200 Rybnik
tel. 32 43 92 000 fax. 32 42 24 124
https://bip.um.rybnik.eu/
email:
Wszelki uwagi dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej na zlecenie Miasta Rybnika obsługiwane są przez spółkę Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o., w tym m.in.:
Rozkłady jazdy: | Uwagi do rozkładów jazdy (zmiana godzin, zmiana trasy, zmiana dni kursowania) |
Skargi: | Niepunktualny odjazd |
Brudny/niesprawny autobus | |
Zachowanie kierującego autobusem | |
Bilety: | Sprzedaż biletów** |
Reklamacje związane z funkcjonowaniem systemu biletowego | |
Infrastruktura przystankowa: | Uszkodzona wiata/brak wiaty |
Kontrola biletów: | Opłaty dodatkowe/odwołania* |
Uwagi dotyczące informacji: | Infolinia |
Strona www | |
Przystanki |
Jak podróżować Komunikacją Miejską w Rybniku
Zaplanuj swoją podróż. W tym celu najprościej będzie jak odwiedzisz naszą stronę internetową km.rybnik.pl, tam dowiesz się z jakiego przystanku dotrzesz do celu.
Linie Komunikacji Miejskiej oznaczone są następująco:
Chcąc wybrać dla siebie najdogodniejszą trasę, zachęcamy do skorzystania z opcji „planowanie trasy”. Planując przejazd wystarczy wprowadzić przystanek początkowy i końcowy (na wybrane punkty mamy podgląd na dołączonej mapce), wskazać dzień i godzinę wyjazdu, nasz system od razu zaproponuje najlepszą linię i trasę. Najlepszą, czyli jaką? To zależy od nas, możemy wskazać w ustawieniach czy zależy nam na szybkości, czy wygodzie podróży (autobusy niskopodłogowe), czy chcemy uniknąć przesiadek, a może dojść do wyznaczonego punktu pokonując krótki odcinek pieszo, czy jednak całą trasę pokonać autobusem bezpośrednio celu itp.
Zaplanować podróż możesz również korzystając z następujących wyszukiwarek:
Większość autobusów obsługujących linie Komunikacji Miejskiej Rybnik posiada kolorystkę biało – niebieską. Autobusy które obsługuje nasza spółka są wyposażone m.in. w klimatyzację, AED, porty USB typu A i C , kasowniki na kartę płatniczą. Wnętrza są w pełni przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami (duża liczba siedzeń dostępnych z poziomu podłogi, kontrastowe oznaczenia: poręcze, progi, hafty).
Operatorami świadczącymi usługi przewozowe na zlecenie Miasta Rybnika są:
- Kłosok Sp. z o.o. Sp. K.
- Mikrus S.C.
- Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o.
O planowanej godzinie przyjazdu autobusu zalecamy ustawienie się na przystanku w sposób jednoznaczny i czytelny dla kierowcy.
Zanim wejdziesz do autobusu wybierz sposób w jaki opłacisz przejazd:
- kup ekartę lub doładuj ekartę, którą już posiadasz biletem elektronicznym w Miejskim Punkcie Sprzedaży na Placu Wolności 14, który jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30-18:00 (każda pierwsza sobota w miesiącu od 07:00 do 14:00), lub w biletomacie znajdującym się na przystanku Rybnik Śródmieście Dworzec Kolejowy czynnym całodobowo (w pozostałych biletomatach jest tylko możliwość doładowania) albo w punkcie oznaczonym „Tu doładujesz e-Kartę” e-Kartę z minimalnym doładowaniem 10 zł, a maksymalnym 500 zł (lista punktów dostępna w zakładce "Gdzie kupić bilet na e-Kartę"),
- przygotuj drobne monety jeśli chcesz kupić bilet u kierowcy,
Opłata za bilety nabywane u kierowcy powinna być wniesiona kwotą odliczoną, możliwie najmniejszą liczbą monet.
- przygotuj kartę bankową jeśli chcesz opłacić bilet w żółtym kasowniku,
- zainstaluj na swój telefon jedną z aplikacji mobilnych:
Pamiętaj: bilet w aplikacji jest ważny tylko w pojeździe, w którym został aktywowany.
Gdy wchodzisz do autobusu:
- jeśli masz już e-Kartę z punktami lub biletem okresowym, zbliż ją od razu do pola odczytowego kasownika: zostanie wyświetlona informacja o skasowaniu i stanie doładowania,
- jeśli masz prawo do ulgi i posiadasz przy sobie dokument, który ją potwierdza przed zbliżeniem karty do pola odczytowego kasownika wciśnij przycisk „U”.
Ważne: Pasażer podczas przejazdu może korzystać tylko z jednej ulgi.
- jeśli chcesz kupić bilet u kierowcy, wejdź pierwszymi drzwiami, zanim autobus ruszy powiedz kierowcy jaki rodzaj biletu potrzebujesz (normalny, ulgowy) zapłać i otrzymasz bilet jednorazowy w formie wydruku potwierdzającego zapłatę za przejazd, nie trzeba go już kasować. Bilet jednorazowy zakupiony u kierowcy jest ważny tylko w autobusie w którym został zakupiony.
Ważne: Zakupu biletu u kierowcy, pasażer zobowiązany jest dokonać poprzez zakup bezpośrednio po wejściu do autobusu, a przed rozpoczęciem podróży, w czasie postoju autobusu, na przystanku, za gotówkę, za wyjątkiem sytuacji, gdy pasażer:
- zamierza zapłacić za bilet bilonem o wartości poniżej 0,10 zł oraz banknotem o wartości powyżej 20 zł,
- zamierza zapłacić bilonem w liczbie monet, której przeliczenie spowoduje opóźnienie odjazdu autobusu,
Pamiętaj bilety elektroniczne są tańsze niż ich papierowe odpowiedniki. Jeśli podróżujesz częściej, sprawdź ofertę biletów długookresowych, podróż z takim biletem jest tańsza i wygodniejsza niż codzienne kupowanie biletów.
- przygotuj aplikację mobilną z której będziesz chciał skorzystać i wykup bilet jednorazowy lub okresowy następnie aktywuj go od razu po wejściu do autobusu (kasowanie polega na zeskanowaniu kodu QR z naklejek znajdujących się wewnątrz autobusu, bądź wpisując ręcznie nr taboru).
Ciekawostka: wkrótce kody QR będą również umieszczone na przystankach autobusowych.
- przygotuj kartę płatniczą, aby opłacić przejazd w żółtym kasowniku, postępuj zgodnie z komunikatami wyświetlanymi na ekranie kasownika. Maksymalna kwota transakcji to 50zł. Opłacając przejazd kartą płatniczą masz do wyboru bilety normalne w cenie 5,00 zł, ulgowe w cenie 2,50 zł, oraz rodzinne w cenie 1,50 zł (nie mylić z biletami ulgowymi dla posiadaczy Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny)
Gdy wychodzisz z autobusu:
- zbliżając się do przystanku, na którym chcesz wysiąść zakomunikuj ten fakt poprzez użycie przycisku WYJŚCIE, STOP lub DRZWI,
- jeśli wejście zarejestrowano za pomocą e-karty po zatrzymaniu autobusu na właściwym przystanku, zbliż e-Kartę do pola odczytowego kasownika lub jeśli korzystasz z aplikacji "Rybnicka Mobilka" zaznacz wyjście z autobusu w telefonie, automatycznie zostanie zwrócona kwota zależna od długości przejazdu.
Kontrola biletowa
Do kontroli ważności biletów i dokumentów przewozu osób bagażu upoważnione są wyłącznie osoby posiadające stosowne identyfikatory. Identyfikatory te posiadają nadrukowane zdjęcie oraz nr służbowy kontrolera.
Zadaniem kontroli jest zweryfikowanie czy pasażerowie znajdujący się w pojeździe, posiadają ważne bilety oraz dokumenty uprawniające do bezpłatnych i ulgowych przejazdów. W przypadku ujawnienia pasażera podróżującego bez ważnego biletu lub dokumentu, obowiązkiem kontrolera jest sporządzenie protokołu -wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej.
Wszystkie informacje w tym cennik opłat, szczegółowy rozkład jazdy, plan linii i inne są dostępne na www.km.rybnik.pl.
Zapraszamy do korzystania z Komunikacji Miejskiej Rybnik i życzymy przyjemnej podróży!