Jak podróżować po Rybniku autobusem
Organizatorem komunikacji miejskiej jest:
Miasto Rybnik z siedzibą przy ul. Bolesława Chrobrego 2, 44-200 Rybnik
tel. 32 43 92 000 fax. 32 42 24 124
https://bip.um.rybnik.eu/
email:
Operatorami świadczącymi usługi przewozowe na zlecenie Miasta Rybnika są:
- Kłosok Sp. z o.o. Sp. K
- Mikrus S.C.
- Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o.
Wszelki uwagi dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej na zlecenie Miasta Rybnika obsługiwane są przez spółkę Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o., w tym m.in.:
Rozkłady jazdy: | Uwagi do rozkładów jazdy (zmiana godzin, zmiana trasy, zmiana dni kursowania) |
Skargi: | Niepunktualny odjazd |
Brudny/niesprawny autobus | |
Zachowanie kierującego autobusem | |
Bilety: | Sprzedaż biletów** |
Reklamacje związane z funkcjonowaniem systemu biletowego | |
Infrastruktura przystankowa: | Uszkodzona wiata/brak wiaty |
Kontrola biletów: | Opłaty dodatkowe/odwołania* |
Uwagi dotyczące informacji: | Infolinia |
Strona www | |
Przystanki |
* wszystkie opłaty dodatkowe nałożone do dnia 30 kwietnia 2022 r. rozpatrywane są przez ZTZ w Rybniku
** dystrybucja biletów do dnia 15 maja 2022 r. zajmuje się ZTZ w Rybniku
Linie komunikacji miejskiej są oznaczone jedno i dwucyfrowo.
Linie nocne kursują wyłącznie w weekend i są oznaczone literą oraz cyfrą.
Większość autobusów posiada kolorystkę biało- niebieską.
Autobusy z reguły zatrzymują się na wszystkich przystankach po trasie przejazdu.
O planowanej godzinie przyjazdu autobusu zalecamy ustawienie się na przystanku w sposób jednoznaczny i czytelny dla kierowcy.
Zanim wejdziesz do autobusu wybierz sposób w jaki opłacisz przejazd:
- kup w MPS na Placu Wolności 14 lub punkcie oznaczonym „Tu doładujesz e-Kartę” e-Kartę z minimalnym doładowaniem 10 zł, a maksymalnym 500 zł (lista punktów dostępna w zakładce "Gdzie kupić bilet na e-Kartę"),
- przygotuj drobne monety jeśli chcesz kupić bilet u kierowcy,
- przygotuj kartę bankową jeśli chcesz opłacić bilet w żółtym kasowniku,
- przygotuj aplikację mobilną z której będziesz chciał skorzystać i wykup bilet jednorazowy lub okresowy
Gdy wchodzisz do autobusu:
- jeśli masz już e-Kartę z punktami lub biletem okresowym zbliż ją od razu do pola odczytowego kasownika: zostanie wyświetlona informacja o skasowaniu i stanie doładowania,
- jeśli masz prawo do ulgi i posiadasz przy sobie dokument, który ją potwierdza przed zbliżeniem karty do pola odczytowego kasownika wciśnij przycisk „U”,
- jeśli chcesz kupić bilet u kierowcy wejdź pierwszymi drzwiami, zanim autobus ruszy powiedz kierowcy dokąd chcesz jechać i jaki rodzaj biletu potrzebujesz (normalny, ulgowy) zapłać i otrzymasz bilet jednorazowy w formie wydruku potwierdzającego zapłatę za przejazd, nie trzeba go już kasować.
- jeśli chcesz kupić jednorazowy bilet kartą bankową podejdź do żółtego kasownika, wybierz opcję "Karta bankowa" i postępuj zgodnie z komunikatami pojawiającymi się na ekranie kasownika,
- jeśli korzystasz z aplikacji mobilnej, która wymaga aktywacji biletu zeskanuj kod QR lub wpisz ręcznie numer taboru. Ręczne wpisanie numeru taboru możliwe jest w aplikacji "Rybnicka Mobilka" i "zBiletem"
Wychodząc z autobusu:
- przed przystankiem zaznacz ten fakt poprzez użycie przycisku WYJŚCIE, STOP lub DRZWI,
- po zatrzymaniu autobusu na właściwym przystanku zbliż e-Kartę do pola odczytowego kasownika lub jeśli korzystasz z aplikacji "Rybnicka Mobilka" zaznacz wyjście z autobusu w telefonie bądź skorzystaj z kodu QR wyświetlanego w kasowniku, automatycznie zostanie zwrócona kwota zależna od długości przejazdu
Bilet jednorazowy zakupiony u kierowcy jest ważny tylko w autobusie w którym został zakupiony. Bilet w aplikacji jest ważny tylko w pojeździe w którym został aktywowany.
Do kontroli ważności biletów są upoważnione osoby posiadające stosowne identyfikatory.
Wszystkie informacje w tym cennik opłat, szczegółowy rozkład jazdy, plan linii i inne są dostępne na www.km.rybnik.pl .